Treasure Island

Tak, ini bukan treasure isle dalam facebook, bukan juga treasure mencari harta karun. Ini kisah mencari money changer di Penang. Nk tukar duet Hong Kong utk GOP yg akan datang ni. Kiranya tresure = duet Hong Kong, island = Penang la..

Di mainland pun sebenarnya ada money changer tapi semua x dak duit kecik, yg ada hanya 500 HKD saje. Utk pengetahuan, 100 HKD = RM 42.
So aku try di Penang Island plak. Sasaran along Beach Street ngan Jalan Masjid Kapitan Keling, sana byk money changer. Mulanya nk naik moto sampai ke Penang Island tapi kensel sbb susah nk parking, so parking dkt Penang Sentral je and jalan kaki naik feri. Tunggu feri plak cam tut, dekat setengah jam dok melangut saja.






Gambar masa dalam feri

Sampai sana terus aku ke lokasi pertama, Beach Street. Kedai pertama, 100 HKD = RM 43, blacklist. Kedai kedua 100 HKD = RM 42, tapi x dak duet kecik, kedai ketiga sama gak x dak duet kecik......Dari hujung ke hujung Beach Street aku jalan, ada dlm lima kedai aku tanya last2 ada gak satu kedai yg ada duet kecik tapi x byk sgt. Erm boleh la, nk survey dkt Jalan Masjid Kapitan Keling x jadi sbb aku dah penat jalan tgh panas. Nyesal plak x bwk moto mai sini. Lps tukar, jumpa ngan abang aku yg keja dkt office along jalan tu gak, makan ngan dia skali. Sebelum balik, singgah dekat Tanjung City Marina jap, amik gambar...




Spotted Star Cruise Pisces, bila la bley naik kapai camni...


Lorh, x penah tau plak ada sevice rent basikal ni...


"Digunapakai dari I-beam di 'Church Street Pier' yang telah dibina pada sekitar tahun 1897. Sebahagian daripadanya berfungsi untuk menyokong struktur pelantar dan tiang utama pengkalan. Bagi mengekalkan struktur I-beam tersebut, ianya telah dipulihara dan digunapakai dalam merekabentuk sebuah arca yang berunsurkan pergerakan pusaran dan gelombang ombak rendah dan tinggi. Manakala konsep warnanya adalah merujuk kepada warna asal I-beam tersebut yang berwarna biru."


Ni lah arcanya....


Dalam bagaikan lambang dibuat oleh alien....


Impian nk beli kapal layar sebijik dan berlayar keliling dunia ngan orang tersayang, mampukah?? Insyaallah....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Treasure Island"

Post a Comment