Cerita 20 Ramadhan

Ok, ini sebenarnya semalam punya cerita. Al-kisah lepas aku balik keja, aku terus singgah bazar Ramadhan untuk beli juadah berbuka. Apa yg aku nak citer kat sini pasal 2-3 ekor makhluk ni bernama budak sekolah yang dok main mercun. Yaa, actually aku x kesah hgpa nak main mercun ka, meriam ka, M-16 ka, tapi yg aku kesah depa ni semua pi main mercun dkt bazar ramadhan tu apahal??? Da la depa lempar mercun tu kat tengah2 jalan orang lalu nak pi bazar ramadhan, dibuatnya kena makcik2, pakcik2, budak2, awex2 ka x ke naya?? Ok, fine mmg time korang baling mercun tu x de orang lalu lalang tapi mercun tu bukannya meletup on the spot, dalam 5-10 saat baru meletup. Kalo time tu ada orang lalu dan pijak mercun tu camna?? Dah la main dkt ngan motor aku, dibuatnya meletup motor aku mmg aku tarik hidung sekor2 bawak pi balai. Oh apasal bawak pi balai?? Sbb boleh report terus kasi sumbat dalam lokap, kalo aku tempeleng diaorang, silap2 nanti aku plak yg masuk lokap. Tu, tu padang bola tepi tu punya la luas, pi la baling dekat sana. Hish harap pi sekolah saja, akai dok kat lutut!! (abis la pahala posa aku camni).


Haa tadi citer petang, ni plak citer malamnya. Alkisahnya benda ni terjadi di surau xxx ni la. So mcm tempat2 lain gak, semayang tarawikh secara berjemaah tidak dilupakan. Yang x bestnya condition dekat sini... budak-budak. Apasal ngan budak2 ni?? BISING..... Diaorang ni semua mai surau bukan semayang tapi dok buat bising. Ada yang dok main2 la, bergaduh pun ada, menjerit sana sini. Kalo dok buat bising tu dekat luar surau boleh terima lagi, ni dalam surau, belakang makmum. Suara depa ngan suara tok Imam dah sama naik. Apa yg depa tau, mai surau main, pastu tunggu tok Imam kasi salam rakaat ke-8, pastu lari keluar nak makan moreh. Heran jugak aku parent depa ni x pernah nak tegur ke hapa?? Benda ni berlaku tiap2 malam. Bkn x de orang tegur, tapi mcm x mkn saman budak2 ni semua.
Dan semalam satu sejarah terlakar. As usual bising, bising dan bising. Pastu sorang pakcik ni memang dah lama tahan sabar kot. Dia pegi belakang dan, "KELUAR!!!". Di halau semua budak2 ni cakap kalo nak buat bising pi keluar. Ahaha padan muka korang, pastu memang terasa aman damai. Oh, agaknya ni lah erti kemerdekaan kot....

p/s: Selamat Hari Merdeka Malaysiaku Sayang.

p/s/s: Hujan turun x henti2 dari tadi, mcm mana nak beli utk buka nanti??Berbuka ngan air kosong je la kot.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Cerita 20 Ramadhan"

Post a Comment